Logo
Logotopp
Ullensaker kirkelige fellesråd

MARKUSEVANGELIET - CHRISTIAN STEJSKAL -Ullensaker kirke, 19.01.2022 19:00

Markusevangeliet er evangelisten Markus` beretning om Jesu` liv og virke. Evangeliets 16 kapitler kan deles inn i rundt 90 beretninger, assimiler og liknelser, og er det korteste av de fire evangeliene i det Nye Testamentet. I min multimedia-forestilling forteller jeg Markusevangeliet - tekst tro og uten manuskript. Jeg har reist på kryss og tvers i Midtøsten og gått i Kristi fotspor og fotografert det kulturelle landskapet i Israel, Jordan og Egypt på leting etter 90 Bibelske motiver som illustrerer Markusevangeliets 16 kapitler, og som jeg viser på en skjerm samtidig som jeg forteller evangeliet. Fotografiene illustrerer evangeliet med utgangspunkt i om Jesus hadde kommet til et Postmodernistisk Midtøsten i 2020 - med det mener jeg hans første komme, og ikke hans andre. Dette har jeg satt sammen med korte innslag av egenkomponert musikk spilt på fiolin. Multimedia-konseptet med fortellinger, fotografier og fiolin er et relativt sjeldent kunstnerisk uttrykk. De tre mediene kan gi en sterk cinematisk opplevelse. En av fordelene er at man i denne enslige prosessen har mulighet til å være sin egen historieforteller, regissør og produsent. Konseptet med bilder, fortellinger og musikk er riktignok en typisk Midtøsten fortellerteknikk, som for eksempel “Parde Khaani” som er en tradisjonell kafè-hus-forteller-stil der en omreisende forteller maler handlingens forløp på et lerret, samtidig som han forteller og synger/spiller. Det er likevell lite trolig at de tidlige Apostlene brukte visuell kunst og musikk da de spredte Ordet i det første århundre. Multimediaforestillingen «Markusevangeliet» er et oppfølgerprosjekt til «Mitt Nabolag» - en kritiker-rost forestilling som jeg i årene 2016-19 oppførte rundt 200 ganger omkring i Norge og i andre land, bl.a. på Preus Fotomuseum, Ibsenmuseet i Skien, Kilden Teater og konserthus i Kristiansand, Litteraturhuset i Bergen og Petter Dass-museet på Alstahaug. Dette med støtte fra bl.a. «Fritt Ord»og «Stiftelsen Thomas Fearnley, Heddy og Nils Astrup» . https://www.youtube.com/watch?v=vertlbnfrhU&t=756s hjemmeside: http://christianstejskal.com/

Arrangementet starter: 19.01.2022 19:00

Totalt antall plasser: 135

Ledige plasser: 135

Påmeldingsperiode: 04.01.2022 12:27 - 19.01.2022 19:00

Mine påmeldinger

2024 - Min kirkeside